איך בוחרים תקרה אקוסטית

איך בוחרים תקרה אקוסטית או, איך מתאימים אריחים אקוסטיים לחלל המיועד

ראשית, אולי משתחררים מהחשיבה שהפתרון האקוסטי לבליעה בחלל הוא רק תקרה. על כל תקרה, יש לנו ארבעה קירות. שטח הפנים של הקירות נותן לנו הרבה פעמים יתרון בהשגת זמן הדהוד מאוזן במרחבים השונים. לעיתים ניתן להשתמש בשטח הפנים בקיר שנמנע מאיתנו להשתמש בתקרה בגלל גופי תאורה, פתחי אוורור ומיזוג וכו

שנית – הביטוי השגור ביותר בקרב צרכני התקרות הנו – "אני צריך תקרה אקוסטית טובה"

מהי תקרה אקוסטית טובה?
ובכן, אין דבר כזה. בכלל באקוסטיקה, אין דבר כזה כללי שנקרא "טוב". השאלה מה נדרש מהתקרה, איזו תוצאה סופית נדרשת ומהם תנאי הסביבה בה מותקנת התקרה

האם אנחנו זקוקים להפחית זמן הדהוד בחלל? אם יש לנו מפלס רעש גדול מדי מתוך החלל עצמו? האם בחלל בו אנחנו מתקינים תקרות המחיצות סגורות ואטומות – ואין פתח בין החדרים הסמוכים?
תקרה בעלת מקדם בליעה גבוה (NRC או aW) היא תקרה שמאפשרת למרבית הקול לעבור דרכה ותסייע מאוד בהפחתת זמני הדהוד – אך במקרה ויש פתחים במחיצה – יישמעו הכל מחלל לחלל. תקרה בעלת מקדם הפחתה Dn,f,w גבוה (מעל 40dB) תשמש מצויין בחללים בהם המחיצה מעל גובה התקרה עם פתחים דרכם יכול לעבור קול מחלל לחלל – אבל ערכי הבליעה של תקרה זו יכולים להיות נמוכים ולפגוע בנוחות האקוסטית בחלל עצמו.

יש תקרות מחומרים שונים ותקרות בשיטות שונות. יש תקרות עם חורים, כמו תקרות פח, עץ וגבס, יש תקרות מבוססות סיבים כגון תקרות PET (פוליאסטר) או תקרות צמר סלעים, יש ספוגים אקוסטיים, טיח אקוסטי ותקרות רשת מתכת (אקספנדד) או סיבי עץ – תקרות אלו רק נותנות מענה אסטטי ונראות, הבליעה האקוסטית נמצאת ברקע – עם הוספת צמר או ספוגים.

אז מהי תקרה אקוסטית טובה? תקרה שמתאימה לשימוש בחלל. כשמגדירים את הבעיה או הצורך – ניתן לקבל תשובה מה התקרה המתאימה.

אריחים אקוסטיים צריכים להגיע מלווים בתעודות בדיקה. הנתון המדובר הוא ערך הבליעה הרשום aW או NRC. ההבדל בין שני הערכים הוא שהאחד לפי תקן אירופאי והשני לפי תקן אמריקאי. כיום נהוג ללכת לפי תקן aW אם כי NRC עדיין מצוי בשוק.

נתוני הבדיקה לפי שני הערכים זהים, רק ששיטת המיצוע שונה, ובתקן aW נכלל יותר מידע והמיצוע אינו רק סך הנתונים אלא גם המשקל של כל אוקטבה בחשיבות הכוללת בשמיעה של בני אדם. מסיבה זו התוצאה הסופית לרוב תהיה טובה יותר ב aW בערך של 0.05  נקודות למול NRC.

בפרסום הבא נדון בדרך הנכונה לבחון את התאמת התקרה – בהתאם לערכי הבליעה של אריחים, שטח הפנים של האריחים ביחס לנפח החלל, התייחסות לפלנום (המרווח בין התקרה האקוסטית לתקרת הבטון של המבנה) והתייחסות לשימוש בחלל.

אינג' עמרי אבס
מומחה ביעוץ ותכנון אקוסטי

מאמרים נוספים...