התאמת תקרה אקוסטית

איך בוחרים תקרה אקוסטית או, איך מתאימים אריחים אקוסטיים לחלל המיועד

התאמת אריחים אקוסטיים לשימוש הנכון בחלל מתחילה בבחינת מקור הקול בחלל – האם אנחנו מדברים על חדר משחקים של ילדים בו יהיו בעיקר צלילים בתדרים גבוהים? האם זה חדר בו מנגנים מוזיקה בו יהיו צלילים בתדרים נמוכים כמו גם אמצע וגבוהים?

כמובן שיש עוד הרבה דוגמאות – אבל ההבנה שאנחנו צריכים להתאים את האריח לחלל ולשימוש בו היא הבסיס. ערכי הבליעה (aW או NRC) של כל אריח אקוסטי בולע מציינים את הממוצע, על פני הסקאלה. מה שאומר שאותו ערך ממוצע יכול להיות בגלל ערכים גבוהים בתדרים נמוכים או הגבוהים. וצריך להתאים את הערכים לפי התדרים ולא לפי הערך הממוצע.

כמו כן, חשוב לדעת שערכי הבליעה ניתנים לפי בדיקה בתנאי מעבדה. בשימוש יום יומי לא תמיד משתמשים באותו אופן בו נבדקו האריחים במעבדה. ברגע שמשנים את תנאי היישום אל מול שיטת הבדיקה – ייתכן מאוד שהערכים של האריח ישתנו ולבטח התוצאה בחלל תהיה שונה.

ככל שמוסיפים יותר שטח פנים בחלל (לעומת שטח הפנים בחלל במעבדה), ערכי הבליעה בפועל עולים. אותו דבר רק הפוך קורה כשהיחס בין שטח הפנים לנפח יורד.

זו הסיבה שלעיתים אותו אריח יביא לתוצאה טובה בחלל אחד ותוצאה טובה פחות בחלל אחר.

בהרבה שימושים כגון מבני חינוך, חללי הרצאות, אודיטוריומים וכד' רצוי להקפיד על בחירה באריח שערכי הבליעה שלו לפי התדרים מאוזנים ואין פער גדול (מעל 0.25 נק) בין 250 הרץ ל-2000 הרץ. שמירה על איזון בערכי הבליעה חשובים לעיתים יותר מקבלת ערך בליעה ממוצע גבוה יותר. המטרה שלנו היא קבלת אקלים אקוסטי יעיל ומתאים לשימוש ולמשתמשים בחלל – ושמירה על ערכים דומים לאורך הסקאלה חשוב מאוד.

בשימוש בתקרות אקוסטיות מונחות, יש משמעות למרחק מתקרת הבטון – כאשר גובה הפלנום משתנה – הדבר משפיע על האקלים האקוסטי – גם בשימוש באותם אריחי תקרה.
כדי להמנע מהבדלים כאלו – מומלץ להוסיף שכבת בידוד אקוסטי מעל התקרות, בעובי של 5-10 ס"מ.

המפרט ההנדסי החדש של מנהל הדיור הממשלתי קובע שיש לחשב מהו השטח הנכון והמתאים, לאריחים אקוסטיים, בכל חלל. שיטת החישוב משתנה בהתאם לשימוש בחלל ולוקחת בחשבון את זמן ההדהוד הנכון והמתאים לשימוש מסויים בנפח משתנה. ככל שהחלל גדל זמן ההדהוד בחלל יכול וצריך לעלות.
כמו כן, במצבים בהם נדרש יותר שטח לאריחים מאשר מתאפשר בתקרה (צריך לזכור שלעיתים בגלל תאורה, מיזוג ועוד – "נגזל" שטח פנים מהתקרה) – יש להשלים באריחים או משטחי בליעה – על הקיר.

אינג' עמרי אבס

מומחה ביעוץ ותכנון אקוסטי

מאמרים נוספים...